Positif

Assalamualaikum...

Aku ada seorang kawan yang sangat positif.Dah lebih 5 tahun aku kenal dengan dia,dan aku rasa aku tak pernah tgk dia marah.Oh,mungkin sekali.Tapi sekejap cuma.Biar dia lepas kemarahan itu melalui satu penulisannya.Dia lega dan akhirnya dia ok semula.Sebab itu sampai skang,kalau aku ada masalah yang terlalu berat,aku akan refer pada dia.Kalau boleh semua aku nak refer pada dia tapi aku kene hormat kesibukkan dia sebagai seorang anak,suami,pekerja dan lain-lain.

Kan bagus kalau aku dapat jadi positif macam dia.Sebab makin lama aku makin negatif dan paranoid.Dengan sikap aku ini,aku memberi kesan kepada orang2 yang aku sayang.Aku mendera perasaan mereka.Sangat teruk.Membebankan dan membiarkan mereka menderita.Tentu mereka berduka kan.Bila membuat orang yg kita sayang berduka,kita sebenarnya mendera perasaan kita sendiri.Sebab itu jiwa aku yang kental itu telah hilang dalam diri ini.Bahkan menjadi derita yang amat sangat.

Aku ingin menjadi positif.Sumpah! Tapi aku tidak tahu bila masa itu akan tiba.Aku sedang berusaha.Walau sekejap-sekejap aku akan berhenti :-(

Comments